Le differenze tra la scuola finlandese e quella italiana – Suomalaisten ja italialaisten koulujen eroista

Italialainen kieltenopettaja Manuela Bortolotti vietti kaksi viikkoa Lykissä. Näin hän kirjoittaa kokemuksestaan. Käännös Heikki Kotilaisen.

 

 

Hyvää päivää kaikille. Olen Manuela ja olen italian kielen opettaja italialaisessa toisen asteen oppilaitoksessa Jokin aika sitten, tarkalleen ottaen syyskuun alussa, minulla oli oli onnekas ja miellyttävä tilaisuus viettää kaksi viikkoa koulussanne jutellen opettajienne kanssa, osallistuen oppitunneille tai […]

Koulukoira Leevi

 

Olette varmaan jo törmänneet koululla noin kerran viikossa vierailevaan labradorinnoutajaan Leeviin, LYK:in koulukoiraan. Useimpien reaktio Leeviin on ollut ihastelevan myönteinen, mutta aina joskus kuulen jonkun myös ihmettelevän, miksi ihmeessä koululla on koira. Jos yksi saa tuoda koiran, miksei sitten jokainen. Ja mitä ihmeen hyötyä siitä sitten on, eihän tämä mikään eläintarha olekaan. Siinä soraäänet ovat oikeassa. Koulu ei ole eläintarha. Mutta Leevi ei myöskään ole […]

Vuorovaikutus ja sosiaalisuus psyykkisessä hyvinvoinnissa

Pablo Escartín Hamarinen
Kirjoittaja on Lauttasaaren yhteiskoulun psykologi
Aiheesta laajemmin kirjassa Psyykkinen hyvinvointi ja oppiminen (2016), toim. Annarilla Ahtola, Nina Sajaniemen kirjoituksessa.

 

Blogi – Evoluution, aivojen kehitys ja sosiaalisuus
Nykykäsityksen mukaan maailmankaikkeus syntyi n. 13-15 ja maapallo 4,7 miljardia vuotta sitten. Ensimmäiset kädelliset näkivät valoa n. 65 milj. vuotta sitten ja ensimmäiset pystyasennon omaksuneet ilmestyivät n.7 milj. vuotta sitten. Käteväihminen (homo habilis) ilmestyi n. 2,5 milj. v. sitten ja […]